fredag, november 13, 2009

Dagens citat: snubbe på John Doe

Igår var det kanadensiskt på [hg]:s popklubb John Doe, så jag och Hekenba plus sällskap var där i researchsyfte. Vi fick lära oss vad postrock betyder och spana in de tre banden The Happiness Project, Years och Do Make Say Think; vilka sedemera visade sig vara samma människor plus tusen instrument och mystiska effektpedaler, fast i tre olika tappningar.

Bitvis var det skitbra och bitvis var det lite tråkigt, som när bandmedlemmarna producerade gälla partydödarslingor mellan låtarna. När den snubbe som såg mest kanadensisk ut ensam satte sig ner på scenen (det var Years, för övrigt) och spelade gitarrlåt efter gitarrlåt satte vi oss också ner på golvet, för det var drickaöl-snackaskit-ochvaggaitakt-musik tyckte vi.

Efteråt kom en smått lyrisk långhårig kille fram till oss och sökte hävda storheten i vad vi just sett. Jag sa att jag tyckte det var tråkigt med en ensam snubbe som spelade gitarr utan att sjunga, hur tekniskt duktig han än må vara (det var han). "Ja men det beror ju på hur man ser det, ur ett gitarrsolo-perspektiv var det jättebra" sa killen vilket jag tyckte var ett lamt argument, ungefär som att säga barkbröd är gott ur ett matfaständåinte-perspektiv.

"För att uppnå maximal lycka måste man justera sina förväntningar" sa långhår då och försvann i folkmassan. Jag följde honom imponerat med blicken. Det är så coolt när folk kläcker film-lika aforismer i verkligheten, särskilt om de vänder på klacken efteråt. Dessutom sammanfattade den mer eller mindre den bok som jag varit smått besatt av på senaste tiden, Johan Norbergs "Den eviga matchen om lyckan". Mer om den en annan gång.

3 kommentarer:

vitkor sa...

haha, det var ju oliver! han kan vara smart ibland. han blev för övrigt utslängd sådär en tre-fyra gånger från backstage sen när han antagligen försökte berömma kanadensaren med kandendiskt utseende för sitt bra-ur-ett-gitarrsolo-perspektiv-gitarrsolo.

håller med om att det är den relativa lyckan som räknas, men på konsert går man ju knappast för att lyssna på nåt som är bra endast i princip.

johan norberg säger du, har du blivit nyliberal?

Gro sa...

HA! nyliberal, jag? svär inte i kyrkan. men min pojkvn är. vi försöker indoktrinera varandra, det går sådär. tyvärr lyckas nog han bättre än jag. den där boken gillade jag ju skarpt i alla fall.

Oliver Uvman sa...

Haha, tja!

Vitkor skickade mig en länk hit, måste kännas lite skumt för dig att skriva blogpost om någon anonym grabb som sen dyker upp och kommenterar! Jaja. Kul!

Det är i alla fall roligt att se någon mer som funderar över vad lycka är och hur det uppnås! Det är allt för få som förväxlar kortvarigt nöje/njutning med djup bestående lycka/glädje.

Här har jag samlat ihop några 1h videor där "experter" hanterar ämnet: http://www.youtube.com/user/eMbry00s#grid/user/CB73F0E97787326D

De två första videorna (de med Richard och John) är bäst.

Gillar du de videorna så rekommenderar jag starkt boken Zen Mind, Beginner's Mind av Shunryu Suzuki. Finns superbilligt på amazon.