tisdag, december 04, 2007

Julmusik

Re-issue! Re-package! Re-evaluate the songs
Double-pack with a photograph, extra track (and a tacky badge)

Vi kan det här nu. Det är samma gamla Absolute Christmas som rullar ut sig som en glöggdoftande och tjock, söt dimma kring våra hjärnor som alla andra år. Det är Sinatra, Elivs och de andra gamla godingarna, lite klassiskt svenskt med Carola och Peter Jöback, en aning modernt med Backstreet Boys, samt förstås pseudorevolutionära och ack så trötta Just D.

Jag har växt upp med de här låtarna, de är Svenska Folkets favoriter, de "hör till" och "det är ju så mysigt". Men man begår ett fundamentalt misstag om man antar att någonting automatiskt blir bra bara för att det är tradition: väldigt, väldigt många har minnen från julaftnar som de skulle kunna strypa Tommy Körberg för att glömma. Personligen tilltalas jag i allra högsta grad av julen, men snälla, låt oss...inspireras lite! Låt våra hjärtan få tänka - och känna! - efter istället för att försöka skapa stämning genom att brutalt injicera socker och fabricerat julmys i aorta.

I min iTunes-playlist har jag skapat en flyktplan av alternativa låtar som passar julen:

Kent - Elite
Jag har sprungit i ett liv nu / jag sprang för att stå still / i jakt på ett mirakel / när det fanns precis intill
Sällsynt odeprimerat för att komma från Kent. Juligt pompös gospel där Jocke Berg sjunger om sina förfäder så att hjärtat kniper ihop sig och man växer flera meter.

Lars Winnerbäck - Julgröten
God jul fru Hjärter Dam & Fröken Svår / Och gott nytt år / till all er sorg och era sår
En klassiker. Om den ångestfylld glättighet, och om dem som blir extra ensamma när julen infinner sig.

Detektivbyrån - E18

Fullt av bjällerklang. Magiskt instrumentalt utan motstycke.

Håkan Hellström - Fairytale of New York
You scumbag, you maggot, you cheap lousy faggot / happy christmas you arse / I pray God it's our last
Håkan med ensembles livetolkning av den allltid lika fantastiska Pouges-låten om ung kärlek som ruttnar med åldern är den cyniska texten till trots en riktig glädjexexplosion.

Bach -Ich Ruf' Zu Dir Herr Jesu Christ
Det här klassiska stycket fick jag av min kompis Tommy. I all sin lågmäldhet rymmer det mer känsla än Bing Crosby och Nat King Cole tillsammans. Att lyssna på det är som att vara inne i en riktigt gammal kyrka. Jag kan inte förklara det bättre än så.

Leonard Cohen/Jeff Buckley - Hallelujah
She broke your throne and she cut your hair / and from your lips she drew the hallelujah
Okej, detta val må vara förutsägbart. Men jag kan bara inte värja mig mot den här låten, det tror jag nästan ingen kan. Den har provocerat mig till tårar tre gånger på en vecka. På ett bra sätt.

Jens Lekman - The cold swedish winter
I saw doubt in her eyes / when I said I wanted to kiss her / for the sake of liking her / and not because of the blizzard
Allas vår Jens filosoferar över hur det nordiska klimatet påverkar våra kärleksliv och våra hjärtan.

Annan bra alternativ julmusik:
Belle & Sebastian - Get me away from here I'm dying / Caesar's - Winter song / Cirkus Miramar - Schlager från Moskva / Coldplay - Yellow / Death Cab for Cutie - Someday you will be loved / Jens Lekman - The opposite of hallelujah / Kent - December / Timo Räisänen - Fear no darkness promised child / Nouvelle Vague - The killing moon / Lars Winnerbäck - Kom änglar / The Smiths - There is a light that never goes out / Antony & the Johnsons - Hope there's someone

7 kommentarer:

Rybing sa...

Det var Fairytale of New York jag menade när jag berättade att jag hade hört en jättebra lite alternativ jullåt! :P

Men det var inte med Håkan Hellström utan med just The Pogues.

Jag tycker du har helt rätt i att man ska lyssna på annat än det som spelas varje år (Vikingarna... skjut mig!). Men personligen tycker jag att det även är jättemysigt att få lyssna på mina favoritjulklassiker (de är dock få) när julen väl kryper sig på!

Anonym sa...

"I-pod christmas" med Hello Saferide och "Xmas on the dance floor" med Rimheden och Talvik är riktiga favoriter för min del. Kan inte få nog av dem. Och det riskerar du att bli varse:-D

Anonym sa...

U2-New year´s day
LW - Varning för ras
Cranberries - ode to my family

ifall låtlistan tar slut :)/mikael

Unknown sa...

Antony and the johnsons - hope theres someone får mig att gråta...julmusik ska ju vara uppiggande! detektivbyrån är å andra sidan sjuktbra! now where talking!

Anonym sa...

Hörde här om dagen Love Antell, Florence Valentins sångare, dra Ebba Gröns "Nu släckas tusen människoliv" unplugged! Så vackert! DET kallar jag bra julmusik! Florence Valentin har en annan passande låt i glöggtider "Upp på sociala och ner på systemet". Och för oss som gillar alla slags papper, så är "Bidragskungen" med Las Palmas perfekt? Den går förresten på så fort jag startar datorn.....
Kram Moster L.

Unknown sa...

och en sak till..Varje gång jag ska välja en textrad ur Halleluja, så väljer jag alltid den du skrev. Vilken jäkla text!! gives me the goosebums!
Ramones har också gjort en grym jullåt. Merry Christmas (I dont want to fight tonight) tror jag den heter. Värd att kika på!
Vi sjöng den i vårt luciatåg i ettan på gymnasiet, jag lirade på gura och resen av klassen sjöng^^

Gro sa...

tack för alla låttips! :) Mikael >> varning för ras? men det är ju fel säsong!("våren har vaknat men drivor i vitt ligger kvar över taken" Katta >> vem har sagt att julmusik behöver vara uppiggande? det är en ångestskapande myt att julen måste vara så fantastisk på alla sätt, låt oss istället se alla aspekterna! så länge en låt kan asscocieras till julen eller ger rätt känsla kan det klassas som jullåt :P Lena >> oh, jag såg florence valentin på herrgårn här i ryd, det var grymt! härligt att du har hört talas om las palmas, jag visste inte att moster var SÅ populärmusikaliskt bevandrad ;) Personligen är jag frälst i "Du har mail" med samma band, den är dock inte särskilt julinspirerad...