måndag, december 10, 2007

Om att handla för lite

När jag framåt eftermiddagen bättrar på min allmänbildning med hjälp av min alldeles egna pappersversion av Den Stora Morgontidningen, sätter jag nästan min gröna curry i halsen. Mina ögon möter en helsidesannons från Svenskt Näringsliv, prydd av en pepparkaksgumma med krossade drömmar. Rubriken lyder "SAGAN OM GUMMAN SOM HANDLADE FÖR LITE".

Över resten av sidan presenteras en berättelse på klassisk sagomanér. Den handlar om den lilla gumman, vars största hobby är att glädja sig själv och sina nära och kära genom att köpa saker. Och om gubben som hon handlade hos, och som därmed fick råd att äta julmat. Och om människorna i de fattiga länderna som gladde sig så att få tillverka sakerna i gubbens affär, så att de kunde ha ett jobb. Med sedan fick den lilla gumman syn på en kultursida i en tidning. Jag citerar: Där skrev några arga tanter och farbröder att julen var fel eftersom människor bara handlade hela tiden. Handel var dåligt, skrev de. Dåligt för själen, för de fattiga och för planeten. Och då började den lilla gumman handla lite mindre, och alla i den lilla lilla staden tänkte likadant, och se, då hände något hemskt förstår ni: Gubbfan konkade, de fattiga på andra sidan jorden miste sitt, och tanten fick en "jättetråkig jul".

Det här är uselt i så många dimensioner så jag inte vet var jag ska börja. Hur understår de sig? Hur fan kan de med att tala till oss på det sättet? Som om vi vore barn, som om vi inte visste och förstod någonting, som om vi inte kunde tänka själva. Svenskt näringsliv må tycka att de är festligt provocerande. Jag tycker att de är fullkomligt patetiska. Och märkligt...gammalmodiga.

Man behöver inte vara kommunist eller nationalekonom eller logiker för att tro på ett samhälle där handeln inte ständigt måste öka. Som om inte hela västerlandet redan är som en bulimiker, där vi missbrukar konsumtion och slutar upp tjocka fast tomma, med en sur eftersmak i munnen. Som om en sydamerikansk kaffeodlare ens får en promille av det pris som kaffet säljs för i butikerna. Som om julhandeln inte kommer att slå rekord i år igen.

Och jag vill bara skrika och gråta över de ekonomiska orättvisor som råder - över att folk faktiskt söker lyckan i något så patetiskt som prylar och julklappar och att definierar sig själva utifrån vad de köper - över att mina barns planet håller på att gå åt helvete.

På förstasidan av samma tidning står årets mottagare av Nobels fredpris Al Gore och säger Klimatproblemen kan inte lösas med teknologi, vi måste ändra vår livsstil. Det, era dumma nöt, är den enda handling som behövs, inte en ökning av vår redan groteska hetskonsumtion.

Min tröst i havet av inskränkt idioti är: 1. att Svenskt Näringsliv lägger krokben för sig själva genom sin förstasidesnyhet "De rika blir allt rikare". 2. alla upprörda blogginlägg om det här. Googla själv på sagans namn! 3. anledningen till att Svesnkt Näringsliv känner att de behöver en sån här annons. Heja kultursidorna!

5 kommentarer:

Hon där sa...

Rackare! Jag hade ju tänkt skriva om den där annonsen. Trodde den var ett skämt först, eftersom den bekräftade mina största fördomar mot Svenskt näringsliv, de som jag nästan inte själv trott på. Men den är riktigt äcklig. Dock tror jag att de gjort sig själva en otjänst, för man behöver inte vara mer än normalbegåvad för att inse vilket skitsnack det är. Kan inte föreställa mig att det är särskilt många människor som går på att det är en god social handling att köpa saker, det är inte därför de gör det.

Hon där sa...

Påminner för övrigt om Vredens druvor, där marknaden, för de oförstående jordbrukarna som vräks från sin mark, tycks vara ett sorts monster som styr människorna med järnhand. Det känns lite som om Svenskt näringsliv tillber marknaden som en övernaturlig kraft.

Sally sa...

Som sagt, att lyckas lura sig själv att man gör en insats för jordens fattigaste befolkning genom att konsumera är bara ren och skär idioti.

Gro sa...

Det tycks som om det är fler som är inne på vår linje, även bland tidningen som publicerade annonsens egna medarbetare: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=723617

Anonym sa...

De som stödjer svenskt näringsliv verkar ha glömt att marknaden är till för människorna och inte tvärtom