torsdag, augusti 26, 2010

nattdjur

Ikväll är tredje dagen på raken som jag jobbar natt och det är så uppenbart att vi människor inte är gjorda för dygnets mörka timmar. Kontaktlinserna torkar ut, kroppen gör ont och tankarna fladdrar i märkliga banor. Men ändå finns där en lockelse, nattens sammetslika magi som förstärker allting, gör det lite farligare, bättre, mer. Den är dagens mycket mer charmfulla kusin, som fast den är tämligen oduglig ändå kammar hem släktens förtjusning.

Jag älskar morgnar och jag älskar kvällar. Morgonen är fylld av möjligheter och kvällen av löften, medan själva dagen däremellan bara...är. Kravfylld och glåmig och något som inte är eget, bara en transportsträcka mellan ytterligheterna. Antingen så hinner den inte innehålla allt den borde, eller också är den svårmeningsfylld och otillfredsställande. Värst är eftermiddagarna - då är det alldeles för sent för att få något av större dignitet gjort, men ännu kan man inte åtnjuta kvällens tillåtelse till fritid.

Sedan skymmer det. Ett lugn lägger sig samtidigt som något annat trappas upp. I lägenheten nedanför lever studenterna om i uppvärmning inför på nattens löften. Kanske kommer de köpa hamburgare av mig i [hg]:s tält på ölfestivalen München Hoben om några timmar. Vi kommer vara nattliga, levande och osäkra. Vi kommer må bra för stunden. Imorgon kommer dagen och tar oss.


3 kommentarer:

David sa...

Kul att du skriver igen, Gro!
Det är vackert.

Tomas sa...

Men hallå, du skulle ju skära ner på de djupa betraktelserna! Trodde du skulle börja blogga om vilka sminksorter du köper, besviken. Förresten har jag sakteliga börjat gå åt att bli mer morgonmänniska, tro det du!

Gro sa...

Tomas>>
till din glädje kan jag avslöja att det strax kommer ett dagens outfit, eller snarar dagens hairdo-inlägg :P

Du, jag har alltid tyckt att det passar din personlighet bättre att vara morgonmänniska! Heja kråkan, uppe med tuppen!