fredag, juni 13, 2008

Well it's true that we love one another

Sedan våra ögon först möttes över orienteringsskor och pepparkaksbak i slutet av högstadiet har vår relation gått igenom allt från spröd nyförälskelse till morgonsurt samboskap, och det som återstår är kärlek i rostfritt stål. Under några få dagar befinner mig jag och fröken J i samma land, på samma plats. Det är som en lång, mjuk utandning. Det blir promenader under Stora Ruds oroliga juniskyar och genom ett sommarslumrande Dals Rostock.

Taget av min kamera! Min!

Vi går där, egentligen inte tillhörande. Som fiskar dolda i havet, simmande mellan samtalsämnen böljande likt sjögräs, och då inser jag plötsligt varifrån min vana att ställa hypotetiska frågor och göra ovidkommande tillika orealistiska tankeexperiment kommer ifrån. Vad skulle du göra om du vaknade upp i ett okänt, helt kalt rum och var fullkomligt naken? frågar hon. Vems kropp skulle du vilja låna för en dag? undrar jag.

Varg påstod att det inte var relevant med tankeexperiment om man inte kunde applicera dem på någon slags realitet. Min kollektiverska förstod inte meningen med att diskutera saker som inte har någon som helst verklighetsförankring. Vilket jag naturligtvis respekterar. Jag vill inte lägga någon värdering i det här.

Men vissa av oss kommer alltid att fundera på hur vårt liv hade sett ut om vi hade bott i det där huset som vi ser genom bussrutan. Och när någon undrar varför tycker drakar om guld egentligen? tycker vi att det är en bra fråga. Medan andra konstaterar att drakar ju faktiskt inte finns.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Konstiga, hypotetiska frågor utan verklighetsförankring - jag kallas flummig när de dyker upp. Jag skulle antagligen frysa, och om man i och med lånet av kropp även fick låna personens syn på världen, så är jag aspirant på din. Förresten visste jag inte att drakar gillar guld? Jo, det omtalas ju i en av Narnia-böckerna. Hur skulle du känna om du vaknade i morgon i ett helt annat liv, med detta varandes en dröm?

Anonym sa...

Drakdiskussionen sprider sig utanför Uppsala! De före detta boende på Kantorsgatan 12 hurrar!

farbrormalin sa...

Klart att drakar finns! Jag har flera stycken i mitt hem. :)

Gro sa...

linnea>> Det beror ju helt på hurdant mitt "riktiga" liv skulle vara. I vilket fall som helst skulle jag nog känna mig extremt lurad och sakna mitt nuvarande liv, jag har liksom fäst mig vid det och personerna i det... Men det vore ju extra jävligt om man vaknade upp på exemplvis en soptipp i Filipinerna i en 80-årig mans kropp.

Inatt dök jag förresten från en brygga, bara för att upptäcka att det var fullt med folk och partystämning på sjöbotten. En amerikansk kille som jag kände igen tog min hand och drog mig med, och jag vaknade precis när folk skulle börja förklara hur man andades under vattnet. Mycket irriterande.