måndag, september 17, 2012

when I shot him I was so handsome; it was the light, it was the angle

Jag är bra på det här med överblick, helhetsbild och många bollar, och följdaktligen sämst på detaljer och fokus. Jag gillar att avrunda och att sammanfatta. Min hjärna kan inte ens tänka linjärt, utan parallelldribblar en massa olika tankar simultant, så för att förstå något måste jag liksom kika på det i ögonvrån, på avstånd. Det är intressant men utmattande, och jag längtar ofta efter den där rena linjen, avsmalnande konen; det tydliga målet och den spikraka vägen dit. Och då finns det egentligen bara tre saker jag kan göra så där koncentrerat att begrepp om tid, rum och andra störande element försvinner: skriva, programmera(!) och inte minst göra olika temalistor i Spotify.

Nu har jag kanske gjort den bästa av dem alla! På ett fullkomligt otippat tema. Jag tror ni listar ut det själva.



5 kommentarer:

Anonym sa...

Saknar Jeanie' s got a gun och Cocaine blues.

Tove Solbeckar sa...

Nice lista! Jag gillar särskilt Allt som är ditt och Sundance Kid!

Om en får rekommendera så skulle jag vilja önska Nebraska med Springsteen samt Man down med Rihanna.

Gro sa...

Åh vad kul med tips! De kan definitivt tänkas komma in på listan. Men för kännedom så finns det en hel radda med låtar som redan blivit övervägda och dissade för att de inte passar eller är för tråkiga eller nåt, tex:

*Janie's got a gun - Aerosmith
*I just shot John Lennon - Cranberries
*Bullet - Infinite Mass
*Gunz yo - Sage Francis
*en miljard hiphoplåtar som inte höll måttet

Tänkte just att det måste finnas nåt lämpligt med Springsteen. Ska lyssna!

Rekommenderar verkligen att ni lägger märke till Frontier Psychiatrist, förresten! Min nya favvolåt.

Tove Solbeckar sa...

Det finns förstås mycket med Springsteen. Johnny 99 kan du också lyssna på.

Tove Solbeckar sa...

Och Jesse James! (Inte Springsteen från början men han gör den bra.)