söndag, februari 03, 2013

recension: Detox

Hörrni! Nu knakar mörkret i fogarna, nu börjar dårfinkarna sjunga i träden, nu smyger strimmor av skymning längs horisonten i slutet av dagen. Det är februari, som i feber, nu är ljuset svagt men segervisst och idag - idag värmde solen våra nackar i Nacka för första gången på den här sidan säsongen.

Detta firades lämpligt nog med en vinterbadsdebut ute vid Hellasgården. Det var bra av flera anledningar: bussutflykt från staden, ryskor i bastun, förhöjd puls, den bisarra känslan av att vandra runt i bikini bland täckjackeklädda vintersportare samt den kanske något masochistartade njutningen av köldvärkande benmärg och brännande vattenånga från bastuaggregatet. Det var också ett värdigt avslut på det som jag ägnat den gångna veckan åt: detox.

Ja, jag skäms lite. Detox, eller avgiftning, är en företeelse jag länge hyst förakt inför. Men jag har inte köpt dyra tillskott, svält mig själv eller gått på tarmsköljning, jag lovar. Inspirerat av det här blogginlägget av en av internets vettigaste människor, åt jag helt enkelt veganskt och glutenfritt utan socker eller andra snabba kolhydrater, samt avstod från alkohol, koffein och sena nätter under en vecka. Allt för att låta min kropp och framförallt dess reningssystem ta igen sig lite. Det är oklart hur ren jag blev, men jag tycker mig ha lärt mycket:

  • Oj, vad stor del mat och dryck är av ens sociala liv! Utgång, afterwork, fikor, utemiddagar, allt sånt går bort. Att vara på middag och ha med sig egen mat är okej men inte alls samma sak som att äta de andra äter.
  • Det är på riktigt inte ett dugg svårt eller jobbigt att äta vegetariskt. Men veganskt är faktiskt lite klurigt och kräver någon slags insats om man vill ha rolig och varierad mat. Det finns superbra och spännande amerikanska veganbloggar, men många svenska är lite sorgliga och liksom bara intriktade på att ersätta köttrecept med vegetabiliska motsvarigheter (?) Skräckexempel.
  • Inte dricka kaffe - noll problem. Är tydligen inte koffeinist. Det känns bra. Abstinensbesvär på grund av kaffe är samtidens mest osexiga företeelse näst efter arbetsskador på grund av stillasittande arbete.
  • Inte dricka alkohol - också noll problem, under en vecka. Allt annat hade i och för sig varit högst oroväckande. Borde utmana mig själv med en vit månad istället.¨
  • Inga snabba kolhydrater = inga blodsockerdippar; inget kött & stärkelse = ingen matkoma. Skönt!
  • Jag har lärt mig en massa nya spännande recept som jag ska ta med mig in i det vanliga livet. Vem skulle kommit på att man kan äta groddad bovete till frukost eller att kombon äpple och avokado är strålande i smoothie? En definitiv hit.
  • Och så kanske den största lärdomen av dem alla: Det är lite gött att avstå. Att säga nej till saker i en tid då man alltid säger ja ja ja, alltid unnar sig, alltid hittar en anledning. En sedelärande och faktiskt ganska befriande övning.
Sammanfattningsvis är detta ändå något som jag definitivt kan rekommendera alla att testa, inte minst för att lära sig saker om sig själv och vad man tycker är viktigt. Men så har jag ju alltid varit lite luthersk av mig.


3 kommentarer:

Elin sa...

kul grej! påminner lite om när jag gjorde min gi-6 veckors period. la också märke till hur mycket av det sociala livet som är kopplat till mat o dryck.. minns att jag utforskade att gå på puben o dricka te.

Linda Hedlund sa...

Hej! Första gången jag kikar in på din blogg och är förundrad över ditt sätt att skriva. Oerhört vackert och målande! Fick tipset om bloggen av min pappa Kent som kände din mamma Eva. De pluggade ihop och hade sen kontakt i många år. Minns att jag var på besök i Mellerud när jag var liten men innan du fanns.
Jag bloggar också på kosteffekten.se. Kolla gärna in den!
Hälsningar Linda

Gro sa...

Hej Linda, vad glad jag blir när du säger så! Också roligt att vi har någon slags koppling om än vag till varandra :) Tack för tipset om köttguiden (på din blogg) förresten, jag har verkligen letat efter något sådant, super ju!