söndag, april 01, 2007

Idioternas tid är inte förbi

Det var fullt med folk på Ryds mesta studentpub [hg] natten till aprils första dag. Större delen av personalstyrkan, dock inte undertecknad, mådde som den förtjänade, efter en ovanligt välbesökt och...livlig städöl natten/morgonen innan. Därtill var det ruschigt, varmt, och ett för studentmiljön ovanligt irriterande klientel. För min kollega i drinkbaren på övervåningen gick allt som kunde gå fel, fel. Ismaskinen var trasig och på städölen satt hon trött med mjölk i håret efter att ha skakat en drink med fel lock till shakern.

Det var då hon berättade vad en kund hade sagt till henne. Hon gjorde inte mycket väsen av det, sa det bara lite casual sådär: Och då sa han "slicka dig om läpparna och se lite porrig ut nu då, jag vet ju att du kan om du vill". Hade det varit en vakt i närheten hade jag ju sagt till honom att ta ut honom, men nu orkade jag inte det.

Som godnattsaga spelade jag om och om igen upp i huvudet vad jag hade gjort, eller vad jag hoppas att jag hade gjort, om det varit mig kunden kommit till. Jag hade ovänligt och bestämt upplyst killen om att sådant beteende är allt annat än okej, och personligen sagt åt honom att hans enda alternativ för kvällen var att gå hem. Om inte det hade hjälpt, och det hade det säkerligen inte, för varför skulle han ta order från något som han tycker är en ölupphällardocka som finns till för att behaga honom och uppfylla hans äckliga önskemål, så hade jag gladeligen överlåtit ärendet åt ställets största vakt Honken.

FY ÅT HELVETE. För att illustrera orimligheten i killens beteende väljer jag att citera en annan arbetskamrat: "Tänk om jag hade sagt så till vakten i dörren; 'Slicka dig om läpparna och se lite porrig ut nu då Johnny, jag vet ju att du kan om du vill'". Och vem sa att det inte finns könsroller?

3 kommentarer:

Hon där sa...

Arrgh! Gah! Jag vet att våld inte löser några problem, men man kan inte bortse från att det ibland skulle kännas förbannat bra att slå någon på käften.

Förresten: 1. Ska du hem över påsk? och 2. Jag tror att jag har ett uråldrigt telefonnummer till dig.

Sally sa...

twisten på slutet vittnar bara ännu mer om hur cementerade rollerna är. du får ocks extra plus för det räliga ordet ölhällardocka.

man måste alltid orka säga ifrån! för sin egen och alla andras skull.

Hon där sa...

KUK hade jag alldeles glömt bort. Strålande dag!

1. Det är ungefär så länge jag kommer vara hemma också. Men det kanske går att hitta någon liten förmiddag att ta en fika på?

2. Asch. Ämnet är uttömt.

3. Jaa! Det vore strålande. Vad ska den heta?