söndag, november 30, 2008

Skäl nog

När jag satt till bords och åt pastasallad utan kyckling på SOF-skiftet förra helgen frågade mig min bordsgranne varför jag var vegetarian. Jag var ju den enda i hela organisationen som inte åt kött, så det kan tyckas vara en befogad fråga. Jag hade kunnat nämna tusen skäl, men jag sa som det var; att jag är miljövegetarian och äter inte djur för att det är mycket mer omiljövänligt ur ett energiperspektiv, åtminstone om man äter annat grönt än flygimporterade kiwis från Nya Zeeland.

"Aha", sade bordsgrannen entusiastiskt, "Det är okej, det är ett bra skäl. Jag har träffat så mycket vegetarianer som inte har några vettiga anledningar att inte äta kött. Att det är synd om djuren och så."

Jag bleknade inombords och försökte påpeka att vilket skäl som helst är väl fullgott, det måste ju vara upp till individen om hon vill vara vegetarian eller ej? Men han förstod inte alls, höll fast vid sin ståndpunkt med rynkade ögonbryn och diskussionen fortsatte sådär i några minuter, som en LP-skiva där nålen hakat upp sig i ett och samma spår. Till slut, eller rätt snart om jag ska vara ärlig, blev jag förbannad, och tyckte att folk har väl rätt att vara vegetarianer om det så är för att de tror att det bor små gröna monster i köttfärsen. Jag tänkte i mitt stilla sinne att "jag tycker inte det är helt okej att du har så jäkla ful frisyr, hade du varit utvecklingsstörd eller nåt hade det varit ett godkänt skäl, men ren och skär töntighet är inte ett fullgott dito" och avslutade samtalet några grader surare än jag varit när jag satt mig till bords.

Och det stör mig så oändligt mycket, att så fort folk tror på/står för/brinner för något; må det vara vegetarianism, religion , en sexuell läggning eller en politisk ståndpunkt, så ska de jämt misstänkliggöras, frågas ut och tryckas ner i skorna. Trött på erbjudanden om blodiga biffar och folk som säger att man förnekar vetenskapen och är allmänt störd om man tror på Gud. Jag försöker inte pracka på er något. Jag kritiserar inte er livshållning. Jag har bara gjort ett ställninsgtagande i en fråga som faktiskt bara gäller mig och min person.

Inga kommentarer: