tisdag, maj 10, 2011

när närhetsprincipen är som sämst

Dokument från Wikileaks avslöjar att unga flickor, mellan 5-12 år, från Mauretanien och Jemen säljs i tusental för att bli sexslavar åt rika män i Saudiarabien. När de blivit könsmogna anses de som uttjänta och kastas ut i ofriillig prostituation.

Detta meddelsas i en två centimeter hög TT-notis i marginalen i dagens upplaga av DN, någonstans under "Världen"-nyheterna. På framsidan av tidningen står det om Norges bidrag i Eurovisionsschalgerfestivalen och att några villaägare i Strängnäs måste betala en väg.

Jag trodde att jag just skrev sexslavar? 5-12 år? tusentals?

Här är ett foto på mig, någonstans i det ålderspannet.

3 kommentarer:

Unknown sa...

eric saade verkar vara mer intressant än det mesta tydligen...vart är världen påväg?
det är alltid det finstilta man borde läsa...för där står oftast det viktiga.

M Lena sa...

De flesta vill faktiskt inte veta hur det egentligen är här i världen. Det gör för ont och kanske du måste ta ställning och tom agera. Vi satsar på fin yta istället! I våra svenska hem traskar det också omkring små sexslavar som "ingen vill se". Fast jag tror dom ser. Och vad är värst för barnet: att bli utsatt eller sveket från de vuxna omkring (oftast mamman)? Ett avslöjande kan ju ha ett högt pris på olika nivåer. Jag tycker att är viktigt och modigt av Patrik Sjöberg och Yannick Tregaro att gå ut och berätta. Men jag får kväljningar över Patrik Sjöbergs mammas text i DN.

Anonym sa...

Som MLK skrev från ett fängelse i Birmigham:

Den största tragedin inte är de onda människornas brutalitet,utan de goda människornas tystnad.

P.