torsdag, december 22, 2011

"Jag drömmer om att bränna din artikel på bål"

Bildkälla: Fredrik Funck/DN

Jag läste den här artikeln i DN:s Söndagsbilaga och förfasade mig. Senare visade det sig att jag varit långt ifrån ensam att reagera. P1:s Studio Ett hade idag ett långt reportage om den famösa texten och på Twitter haglar försmädliga oneliners som Efter DN Söndags porträtt på Anders Borg ringde Nordkoreanska ambassaden och frågade om de ville skriva dödsrunan på Kim Jong Il och Enligt uppgifter som bekräftats av Dagens Nyheter har Anders Borg gått en golfrunda på 17 slag, samtidigt som han deklarerade.

Och visst är artikelns obefintliga objektivitet och hundlika hyllning av en av Sveriges viktigaste makthavare under all kritik, även om den är ett livsstilsreportage och porträtt, och aldrig utger sig för att vara granskande journalistik. Läsningen lämnar en fadd, unken smak i munnen.

Men det som jag initialt reagerade på var en annan del av den inkompetenta journalistiken; nämligen de stilistiska tillkortakommanden, för att uttrycka det snällt, som den uppvisar. Inget som inte redan skrivits om herr Borg finns där att läsa, istället upprepar journalisten på fucking tolv (12) ställen i texten hur jobbigt och svårt det är att ha så begränsad tid att intervjua den upptagne finansministern på (20 + 45 + 15 minuter, vilket ter sig som en ganska normal intervjutid i mina ögon). Som Elin i Fucking Åmål sa (med viss modifikation): Vet du vad noll gånger noll är? Så mycket bryr jag mig som läsare om dina skriftliga vedermödor i arbetet med denna skitartikel. Hur kan denna stackars planta få skriva för Sveriges största dagstidning i en tid när det råder så stor överetablering inom journalistkåren? Varför får hon, och inte jag? BITTERHETEN.

P.s: här och här är två parodier som inte är så långt från originalartikeln som man skulle önska.



3 kommentarer:

vitkor sa...

Extra sorgligt tycker jag är att den "plantan" var en av mina favoritjournalister på DN tidigare. Hon var den enda som skrev reportage med socialt fokus och granskande och annorlunda vinklar. Jag mailade till och med och berömde henne en gång (2006). Sen, typ 2010, hände nåt och hon började blogga på DN STHLM. Och nu kom detta.

Bushdave sa...

DN har till och med artikeln länkar under "Redaktionen rekommenderar" på förstasidan. Huvva.

Anonym sa...

Denna stackars planta, hahahaha! Du borde övergå till att enbart blogga sågningar. Det skulle till och med bli bättre än Bloggfrossa. /tove