fredag, december 23, 2011

tvåtusenelva

Då var det dags för årssammanfattning! Jag vet jag vet, detta är ju inte en såndära livsstilsblogg (återkommer till detta ord längre ner) men eftersom jag vet att en hel del av er läser för att hålla koll på mig när jag inte är där ni är, så tycker jag att en lista kan vara lämplig. Den är delvis snodd från en av de bloggbrudar jag är mest besatt av, Niotillfem. Och som vi älskar listor!

Fem händelser som varit bra det här året

Allt under min, Davids, Eriks, Helenas och Jonatans månad i New York. Tack mig själv för att jag åkte dit!

Att jag fick exjobb på Sectra. Spännande, utmanande, skitjobbigt och lönsamt.

Oändligt idyllisk sommarträff med de allra bästa i mitt gamla hus i Dalsland. LP-skivor, stenbrottsbad, hallonplockning och bubbel.

Att bli omhändertagen av Sally och Joel i discokollektivet. Så bäst att de har bott i Linköping i höst.

Svarta Lördagen med konstiga masker och hur många människor som helst som jag tycker om.

Fem händelser som varit sämst
Det där med att sälja sin själ till ett jobb och liksom inte ha någon tid längre.
Att göra massa nya saker hela tiden och inte känna sig bra på något någonsin.
Hungerkatastrofer, ökande inkomstklyftor, naiv allianspolitik och impotent hållning till klimatkrisen.
Annars är det nog St Lars-kyrkans falska tutande var tredje timme utanför mitt fönster som är mitt privat största orosmoln, vilket måste betyda att mitt liv är rätt bra. Fem plus!


Vad har du lärt dig det här året?
Oj. Tusen IT-relaterade grejer på mitt jobb. Jag lär mig massor varje dag.
Var alla stadsdelar på Manhattan heter och ligger.
Livsvisdom i största allmänhet, som att allt alltid tar längre tid än vad man tror och att det är fan så svårt att ta reda på vad som är viktigt och vad som inte spelar någon roll egentligen.

Blev året som du tänkt dig?
Jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt. Vid årskiftet var jag inne i backpackermode efter mitt reseår, vilket kan få till och med mig att inte tänka så långt framåt. Men jag tror det, förutom att jag nog tänkte att jag kanske skulle bo i Stockholm nu.

Gjorde du något som du aldrig gjort förut?
Började klättra med varierande framgång.
Gick med i bokcirkel vilket visade sig vara mycket roligare än jag hade kunnat tro.
Jobba så klart! På riktigt!
Kräktes på tunnelbanan i New York. Jag försökte hävda att det är en ärbar erfarenhet, något som man "ska" ha gjort. De andra sa att det bara var turistpoäng.

Största framgång
Mitt grymma exjobb som jag rodde i land.
Och som en direkt följd av detta få ett bra jobb (vilket alla andra kogvetare som gick ut samtidigt som jag också fått) och därmed kunna täppa till käften på alla som alltid undrat vad det egentligen är jag pluggar och får man nåt jobb då?

Fortsatt att problemfritt dela boyta med andra. Först som snyltare i Vargens kulturkollektiv, sedan i mitt eget nya på stan och med fyra andra människor och flera kackerlackor i en liten etta i Brooklyn.

Bästa köpet
Fjällrävenjacka. För första gången är jag varm så här års, något jag aldrig tidigare upplevt.
Och metrokort i New York. Jag och Erik kom fram till att det nog var det mest värda köpet i våra liv, med tankte på hur mycket tid vi mer eller mindre avsiktligt spenderade i tunnelbanesystemet den där månaden.
(Sämsta: ansiktkräm för 400 pix direkt efter första löningen. Det var inte meningen).

Vad lade du mest pengar på i år?
Mat tror jag. Är det inte alltid det? Nej just det ja, jag la dryga 30000:- på Det Stora Äpplet. Pjuh, det var lite mer rock'n'roll.
Minst pengar lade jag nog på boende, 1985 riksdaler per månad för att bo mitt i stan. Häpp, Lkpg har trots allt sina fördelar.

Vad önskar du att du hade gjort mer?
Jag önskar att jag hade gjort ALLT mer, typ druckit öl-tränat-skrivit romaner-läst romaner-lärt mig göra hemsidor-utveckla coola skills-stannat uppe hela natten-fotografterat-träffat vänner-äventyrat, men jag har fan varken orkat eller hunnit. Livet alltså.

Ångrar du något?
Äsch, jag är på sätt och vis i ständig ånger eftersom jag konstant tänker på hur man bör leva sitt liv, och svaret på den pikanta frågan varierar från dag till dag. Men jag försöker kanalisera ångern till dådkraft.

Vilka låtar förknippar du med detta år?


Dan Mangan - Robots
Skrillex - First of the Year
Lalehs överlägsna tolkningar i Så mycket bättre
Den svenska björnstammen - Vart jag mig i världen vänder
Planningtorock - The Breaks
Neko Case - I Wish I Was the Moon
The Dutchess and the Duke - Reservoir Park

Bästa ord och uttryck?
Bete sig - för att det kan användas både som en uppmaning (nu får du bete dig!) och som en negativ handling (ja men han betedde sig!).
Hundra maräng - internt kraftuttryck, numera med viss spridning, som betyder "mycket". Hur mycket kostar det då? Hundra maräng! Uppkom som en restprodukt av att vi i kulturkollektivet ätit så mycket äggvite-genererande mat, typ råbiff och pasta carbonara.
Konfig, server, backend, hp-ux, felhantering, kluster, sträng, kommandotolk, flagga, feature, release, och alla andra häftiga techtermer jag får slänga mig med på mitt jobb.
Tar Baroon - synonym till Gro Dahlbom. Jag fick ett paket med FedEx och de hade stavat mitt namn lite...fel.

Sämsta ord och uttryck?
Allt som börjar på livsstils-. Jag kräks. Jag vill inte ha en livsstil. Jag vill bara ha ett liv.

1 kommentar:

Johanna sa...

Gro, du är min idol, för du kan så himla mycket även om du inte inser det själv. God jul!