söndag, december 25, 2011

hellre död är bröd

Jag är inte längre pescaterian, men har försökt peppa för köttfri måndag på jobbet på sistone. Man kan ju förstå att folk inte vill avstå sin ko varje dag, men någon gång ibland borde ju inte vara några konstigheter, tänkte jag naivt. Det brukar bemötas med roade skratt. Varför skulle man göra så? undrar de medan de beställer sin ryggbiff. Jag sa att 100 kilo biomassa blir 1 kilo kött. Jag sa att köttproduktionen står för 18% - större andel än hela transportsektorn - av alla globala utsläpp av växthusgaser. Jag sa inget om den fullständigt förkastliga moderna köttindustrin, som saknar både etik, säkerhetstänkande och framförhållning. Manliga ingenjörer som annars är så smarta har nämligen en förmåga att blockera ut logik på just det här området, jag tror det är något som samhället gör med deras hjärna, och istället vända den till en fascistisk argumentation som går ut på att de är skapelsens krona och alltså får göra vad de vill med densamma. Men jag tänkte.

Någon sa till mig häromdagen det måste vara svårt att få i sig allt kroppen behöver.
Jag sa att hjärtsjukdomar, cancer, njursjukdomar och ledbesvär är vanligare hos personer som äter rött kött än hos de som avstår.

En annan sa vi är gjorda för att äta djur.
Jag sa vi har aldrig tidigare historiskt ätit så mycket kött som vi gör nu.

Det är gott med en blodig biff, sa en tredje.
Får jag äta upp din mat? frågade jag. Den ser ju så god ut.

Jag blir inte mätt på grönsaker, säger de till mig och sätter punkt.
Jag svarar att två tredjedelar av jordens befolkning lever som vegetarianer.

4 kommentarer:

Ugga sa...

Ingenjörer äter ändå bara gorbyspiroger och färdig pastasås. De vet inte vad matlagning och råvaror är. Stå på dig!

Jag kör på röd fredag istället, undantaget bakfyllemat och bjudningar.

God fortsättning!

Bushdave, ingenjör sa...

*ignorerar trollet ugga*
Jag tror att man måste ha respekt för att man föreslår en omläggning av människors livsstil, och det är aldrig lätt. Det handlar om att lära sig helt nya sätt att laga och välja mat på.

Börja med att se till att blodsockret är stabilt. Många köttätare ger sig på att byta ut sin proteinstinna lunch till en grönsallad med majs. Sen blir de hungriga och griniga kl två.

Se istället till att laga goda bönsallader, linsgrytor och vegchili med hetta. Bulgur är ett utmärkt tillbehör som mättar länge.

Skippa köttpålägget, men skippa också brödet som startar insulinproduktion och ger sockerdipp. Mitt frukosttips är ägg och sill.

Durga sa...

Kom igen nu, Bushdave. Skulle jag lägga om din livsstil om jag bjöd dig på ett wienerbröd varje onsdagseftermiddag? Så stor grej är det inte.

Ska Gro hålla koll på sina kollegers blodsockernivåer? Och vad är det för korrelation mellan socker och proteiner du pratar om? Bort i tok!

De flesta omnivorer har rimligen redan större "naturliga" näringsinnehållsvariationer i sina köttmatlådor än vad en vegetarisk restaurangmåltid i veckan skulle orsaka.

Bushdave sa...

Durga, det är inte vad jag menar.

Min poäng var att även jag körde förut med argumentet att jag inte blir mätt på grönsaker. Jag delar med mig av vad som funkade för mig när jag ville dra ned på köttintaget. Alltså: Jag försöker fǻ folk att äta mindre kött, inte försvara köttätandet.