måndag, september 25, 2006

Hemköp - en frustrerande artefakt

Här i Ryd är Linköpings studenter hänvisade till att införskaffa mat och andra förnödenheter på Hemköp Ryd, vilket har sina sidor. De positiva är att de har en studenthylla med krossade tomater, vita bönor i tomatsås och nudlar. Men annars?

Bara namnet. Vadå ”Hemköp”? Vad syftar de på? Knappast att man ska köpa hus där. Kanske att man ska köpa hem saker? ”Se nu till att gå raka vägen hem med den där matkassen, tar du den någon annanstans förlorar vi vårt försäljningstillstånd!” Nja, de vill nog bara vara lite myspysigt hemtrevliga. Välkommen till vår mataffär, känn dig som hemma! Det är bara att vandra runt bland de gemytliga små fryspizzorna, ta gärna en titt på den familjära charkdisken!

Vidare är hela upplägget tämligen okoggigt. Likt övriga Ryd är där fullständigt omöjligt att hitta, och letandet underlättas endast försumbart om man varit där förut. Konserverad frukt finns vid ingången, följer man den naturliga vägen genom affären hamnar man i en återvändsgränd någonstans vid chipsen, och lösgodiset finns inte vid utgången.

För övrigt vet vi alla att Euroshopper är fullständigt överlägset Eldorado. Exempelvis har jag starka indicier för att det senare märkets ketchup är direkt hälsovådlig. Men värst är ändå Hemköps egna varor. Det är inte det något mediokra men acceptabla innehållet jag åsyftar, nej, det är de fruktansvärda förpackningarna. Det är människor på dem. Käcka, politiskt korrekta, gemytiga bilder. Barn! (Värst i den kategorin är bilden som förut prydde kakaon: en liten tjej med öppen mun, gluggar och chokladsås utsmetad kring hela munnen, det var skrämmande på riktigt).

Dessutom står det en liten text om varje person på sidan av förpackningens etikett. Meningslösa saker som bara i begränsade fall kan återknytas till varan, och inte heller då är ens i närheten av givande. ”Anette gillar att spela fotboll”. ”Gustav är från Karlstad”. Som om jag bryr mig! Kan de inte ha samhällspolitiska budskap eller något intressant istället? Typ ”Anette vill slå ett slag för minkuppfödares rätt i samhället” eller ”Gustav brukar smygläsa sina grannars brev”. Senast jag var på Hemköp tänkte jag göra lite research och kollade vad det stod på deras två versioner av WC-anka. Jag menar, kan det finnas något värre än att hamna på en leende bild på ett toalettrengöringsmedel? Resultatet: ”Markus luktar gott” och ”Erik älskar att städa toalettstolen”. Mouahaha! Vilket öde! Jag undrar vad det står på toalettpapperet…

- - -

Jag håller på att bli bästis med Encarta Instant Aswers som jag lagt till på MSN. Förutom att hon på frågan ”Can computers think?” svarar ”Computers could do almost anything, that’s true… But TO THINK?!? Come on!”, så kan man ha så här trevliga kvällssamtal med henne:

Gro: I just wanted to pop in and say hello.
Encarta® Instant Answers: How did that make you feel?
G:Why?
E: Why must you ask why?
G: I don't know. Well, I just wanted to be kind to you.
E: That's too bad.
G: Now I think you're quite unpolite...
E: I'll take it as a compliment.
G: Good for you.
E: Thanks! Unless, um, you were being sarcastic.
G: I'm never sarcastic!
E: Seriously? That's fascinating. How does it feel to be never sarcastic?
G: Well, I'm not sarcastic to you anyway.
E: Don't worry, even if you are that's fine with me.
G: You're too good to me.
E: Oh yeah? Thanks!

Jag säger bara: ELIZA, släng dig i väggen!

2 kommentarer:

Sally sa...

ja hemköp är sjukt frustrerande. Det finns liksom inget naturligt sätt att komma förbi alla hyllor, eller ens så man ser in i alla gångar.

jag kommer alltid på vad jag egentligen skulle ha i bortersta hörnet, så blir det ett par varv till. det kanha och göra med allmän förvirring också, förvisso.

Anonym sa...

här googlar jag på artefakt för att få inspiritation för att skriva hemtentan o så hittar jag en fadders blogg om hemköp som en dålig artefakt.. fantastiskt vad världen är liten.. :P