söndag, januari 27, 2008

"Think like an economist"

Den här våren tar jag en kurs i Nationalekonomi, 30 hp, vilket får flera mer eller mindre lustiga effekter. Till exempel att jag har en föreläsare som ser ut som Tom Hanks och att jag under kombinationen med det kommande projektet i tillämpad kognitionsvetenskap kommer att studera på ungefär 250-300%; något som min omgivning älskar att förfasa sig över, men som jag själv väljer att ta med ro än så länge.

Jag får under såväl aggressiva som lustfyllda tillrop återuppväcka gymnasiets matematikkunskaper. Jag får lära mig att tänka som en ekonom: Att inse att resurserna är begränsade. Och att acceptera att man kanske har gjort fel val tidigare men att i varje givet tillstånd ändå endast väga den aktuella extra kostnaden mot det aktuella extra värdet av en åtgärd. Att vi antas vara rationella aktörer på marknaden. Vi antas vilja optimera.

Och jag struntar väl i världsekonomin men det är ju mitt liv det handlar om. Knappa resurser och ständiga val. För Tom Hanks visar hur alla våra beslut kan betraktas som ekonomiska. Livet är ekonomi.

Sant. Jag betraktar ständigt min tillvaro på det viset. Vad förlorar jag och vad får jag ut av det hela? Vi ligger på sängen och diskuterar framtid och scenarion och plus och minus, så som det alltid blir när vi träffas. Och så som jag alltid tänker när jag är själv. Men jag är så trött på det! För slutsatsen blir ändå alltid den samma: det enda sättet att bli lycklig är att vara nöjd med det man gör just nu. Hela tiden.

För vad fan spelar det för roll om jag vid varje jämn födelsedag kan ta upp min Life Achievement Checklist och bocka av det jag skulle ha gjort fram tills nu? Ska jag vara nöjd? Vara så upptagen av att göra rätt och optimera att jag endast kan uppskatta livet retroaktivt. Det är så fel. Livet pågår ju - just - nu.

4 kommentarer:

Sally sa...

det är väl vid sånhär tillfällen man drar till med den gamla dängan carpe diem och ligger kvar i sängen och är jävligt nöjd?

Gro sa...

eller så håller man inne med den eftersom den är alldeles för sliten och felanvänd, och skriver en vettig blogg och uppskattar sin tantpromenad i solen och snön? ;)

Anonym sa...

Hörde något om studier i nationalekonomi och nu får jag det bekräftat också. Så, det är väl spännande?:-D

Och du, när det gäller studietakten så kommer du klara det om du tar i lite och det kan du ju! Se bara till att du inte tänker för mycket på alternativkostnaden, eller iaf inte bara ser till den här tidsperioden...

Anonym sa...

Don´t think like an economist! För att...
Hur mäter man värden som vackert?
Kan någon äga frisk luft, biodoversitet, giftfri miljö?
Klart att resurserna är begränsade-därför kanske vi skulle börja konsumera mindre istället för att konsumera "klimatsmart", fairtrade, ekologiskt eller helt enkelt gå ut och shoppa för att vi tror att det är lösningen på världens fattigdomsproblem...argh, jag hatar ekonomer...inte dig groey! Vänd dig inte till den mörka sidan, förbli en jediriddare!