lördag, maj 05, 2012

vad som helst kan bli en plikt. vad som helst.

Det dröjde länge innan jag förstod grejen med Twitter, men efter att ha givit det lite tid och medelst naturligt urval sållat fram intressanta konton att följa är jag fast. 140 tecken är förvisso alldeles för lite att kommunicera något vettigt på, men folk postar en aldrig sinande mängd av intressanta länkar till  längre artiklar och poster om psykologi, IT, konst, samhällsdebatt och annat som jag tycker är spännande.

Problemet är att den enda gången jag är tilläckligt stationär vid en dator för att följa ett sådant flöde är på jobbet, och där har jag naturligtvis inte tid att läsa alla de här texterna. Det är ju närmast ett heltidsjobb i sig. Så jag har ett gmail-utkast, "blandat minne" där jag dagligdags klistrar in länk efter länk efter länk, attt läsa "en annan gång", tills de bildar en ångestlång lista av livsnödvändig information som jag aldrig hinner läsa.

Det är en ett symptom på och en metafor för så mycket att jag inte ens vet var jag ska börja.

4 kommentarer:

Johanna sa...

Jag vet precis vad du menar. Jag har två årsprenumerationer av Språktidningen i bokhyllan som jag inte ens tagit ur deras plastomslag. Slutade prenumerera för två år sen.

Jonas sa...

Du har ingen smartphone du kan läsa twitterlänkar på? Så gör jag, då blir twitter riktigt roligt. Då kan man läsa på bussen, i soffan hemma, i dödens väntrum etc. Mitt användarnamn är 365latar och jag twittrar mest om musik. Vad har du för användarnamn?

Gro sa...

Hmm, kanske funkar. Det är mest att jag upplever att jag liksom inte har de där hålrummen? Måste vara för att jag cyklar för mycket och åker buss för lite :)Jag är @kulturelit!

Bushdave sa...

Linköping behöver ett tunnelbanenät så att vi kan twittra mer.