onsdag, september 08, 2010

AR-GEN-TINA! AR-GEN-TINA!

JA, vi fick efter manga om och men, for att inte tala om pesos, faktiskt vara med om en komplett argentinsk fotbollsupplevelse: Argentina-Spanien pa en i princip fullsatt Rivers arena dar hemmaspelarna sparkade moderlandets stjart stenhart med solklara 4-1. Nu kan vi sjunga med i Argentinska kampsanger och har pa nara hall fatt se hur lokalbefolkningen redan som smabarn skolas in i denna nationalsports sprak och gester. Fascinerande.

Pa bussen hem samsprakade vi med resans forsta svensk - det ar mycket oklart vad han hette, men jag skulle garna kalla honom Viktor, han sag ut som en sadan - en som sa ofta i backpackerkretsar nyutexaminerad gymnasist, med den naiva gladjen i behall men UTAN de manga storiga attribut man ofta forknippar med personer i samma genre. Jag tar detta som ett tecken pa det som jag och flera andra i min omgivning redan tidigare forutspatt - det finns inte bara hopp for nastkommande generation, utan man kan till och med kanna tillforsikt infor deras overtagande. 90-talisterna ar som vi, fast mindre angsligt "jag maste gora ALLT medan jag ar ung bara for att jag kan och dessutom ska jag alltid fortsatta vara det", och mer lungna, malinriktade och beskinnade pa nasan.

Tur det. I ar far de ju till och med rosta, de sma liven. Hur gar det med valrorelsen forresten? Nu maste jag in pa DN och uppdateras. Har ar Che Guevara-trojor och Evita Perons grav det narmaste jag kommer politik.

4 kommentarer:

vitkor sa...

jo, vi Viktors förknippas ju ofta med våra stora attribut. Eller sa du storiga?

Kolla inte DN om du vill ha koll på valrörelsen. Media här har spårat ut fullständigt nu de sista veckorna, man blir bara deprimerad.

Anonym sa...

Fotbollen enar och förenar! Trodde aldrig att Du skulle bli fotbollsintresserad på gamla dar ;)

Mycket tjafs och löften hit och dit i valrörelsen. Man får helt enkelt tänka grundideologiskt och då blir det lätt för en gammal vänsterpartist. Du har väl poströstat hoppas jag.

Var rädd om Dig!

Kram, Moster L

Anonym sa...

Parece como si la argentina son un pueblo amigo. ¿Qué piensan acerca de su pelo verde?

P.

Gro sa...

Stora attribut, hoho...

Det ar svart att inte vara fotbollsintresserad har, da kanske man blir lynchad. Ta seden dit man kommer, etc. Ergo sa blir det fotboll, kott och glass for hela slanten. Vet ni forresten att Argentina ar det land dar man ater mest sotsaker per person I varlden? I'm in heaven. De har till och med kolasas pa frukostmackorna! Och ater Frosties med sotad jordgubbsmjolk. Dar gar iofs min grans.

Vad galler valet har jag sjalvklart rostat! Det blev lika gront som mitt har. Vilket visserligen borjar blekas och neutraliseras mot en mer ljusbrun ton har nere. Hoppas inte symboliken stammer pa den politiska fronten...