måndag, september 13, 2010

home is whenever I'm with you

Har samsas var svenska grot med frukost a la Puerto Madryn ("paj", eller massa massa sylt/dulche de leche med lite deg till), alltmedans Vargen anlagger sjomansmin och intar yerba mate i oortodox kopp

Det finns forutom Maradona, asado och langfardsbussar annu en gemensam namnare for snart sagt varje argentinare - man sippar i princip konstant pa nationaldrycken "mate", en brygd som ar nastan, men inte riktigt, helt och hallet lik (gront) te. Skillnaden bestar i att vid matebryggning ar proportionerna blad/vatten ungefar 90/10 och drycken intas med ett metallsugror - tva faktorer som i kombination resulterar i att a)man branner sig och b) det smakar fan. Forestall dig det beskaste du nagonsin atit, multiplicera med hundra och lagg till hetta och en vag trasksmak sa far du formodligen en rattvis bild. Mate dricks med fordel under tamligen rituella former i grupp i hemmet, men argentinaren drar sig inte heller for att i tid och otid hala upp en termos varmvatten och sin personliga matekopp for att entusiastiskt sorpla i sig lite gift pa exempelvis bussen eller en parkbank. Jag har hittills inte sett en enda affar eller kiosk som INTE salt termosar - da forstar ni vidden av utbredningen av denna styggelse.

Missforsta mig inte - mate ar en foretelse som jag appladerar. Det ser sa himla mysigt ut att sitta dar med sin genuina kopp som man garna delar med sig av. Det verkar helratt. Jag onskar bara att jag kunde delta utan att min tunga krullade ihop sig och retirerade ner i svalget sa fort jag forsokte. Vargen ar sald pa det hela och man kan finna honom tankspritt smuttandes pa den aktuella brygden utan att det ser ut att bekomma honom det minsta - men jag misstanker sjalvklart att han fejkar. Sjalv gor jag idoga forsok men atervander var gang tamligen stukad till mitt milda, klassiska te.

Dock inte att forakta! Te ar markligt baktalat, en dryck forpassad till mesarna, de dar som alltid fragar "finns det te?" nar kaffe bjuds, och sen nestligt far sitta och doppa en sorglig Yellow Label-pase i halvljummet vatten medan koffeinisterna atervander till livet med hjalp av sin mytomspunna, sammetsmorka dryck. Varfor ska det vara sa? Jag ar trott pa espressohype, macchiatos (vad AR det ens? Och hur skiljer det sig fran en moccachino? Kan inte nagon kejsarens nya klader-typ snart saga "det ar ju bara kaffe med mjolk goddammit!") och kaffedrinkar. Jag vill ha tekultur! Var ar tesnobbismen? Var ar de nischade tekafeerna?

Naval. I vantan pa detta far teet halla till godo med den egenskap inte ens den mest inbitne baristan kan forneka: dess oslagbara, oovertraffade TREVLIGHET. Te ar mysigt. Te ar hemtrevligt. Te ar tryggt. Vi fastslog idag att allt te egentligen har samma grundlaggande, inneboende egenskap som mate - det far dig att kanna dig hemma, var du an ar. Och det ar ett varde att inte underskatta, sarskilt om man som jag fullkomligt har tappat bort vad begreppet "hem" innebar. Varldsmedborgare, pyttsan! - inte utan min Earl Grey.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Haha!

Har du provat att hälla på lite socker i "yerban" (i maten)? Det brukade jag få som barn... Det blir en mildare övergång så att säga.

/Paula

Unknown sa...

ännu ett sånt där GULD inlägg!!
Sipprandes på yellow label i halvljummet vatten...Love it!!
Jag håller med håller med håller med!
Bästa inlägget den här månaden, och som genast fick mig på bättre humör!

bushdave sa...

Ännu ett inlägg där jag oreserverat håller med. Lite scary... :-)

bushdave sa...

Ännu ett inlägg där jag oreserverat håller med. Lite scary... :-)

Anonym sa...

Tricket ar tydligen att anvanda VARMT vatten, sadar 70-80 grader, isf kokande. Da ska det inte bli sa bittert. Men fan tro'et....
P

Gro sa...

paula >> jag har sett folk halla socker eller typ sockerlosning i sin kopp, men jag trodde att det var fusk... ska prova! :)

Anonym sa...

När väl yerban är uppblött går det ganska bra att dricka den kall också, ifall värmen är ett stort problem. Det gör jag ibland. :)

Såg faktiskt en Te-snobb på nyhetsmorgon. Fantastiskt kul att se! Han stod och sörplade och spottade en massa olika teer som han tog med sig i en liten, men avancerad, trälåda. Berättade en massa roliga saker, t.ex. att det enda sättet att få "rätta smaken" på te är att låta det ligga i kallt vatten i flera timmar (t.ex. lägga påsen i vattnet på kvällen innan det skall drickas). :) Det finns entusiaster inom allt..

/Jota