lördag, mars 26, 2011

vad som egentligen skiljer oss från djuren

Apropå gårdagens inlägg. När det verkligen gäller att återerövra min tro på mänskligheten är det inte till Läkare utan gränser, Göran Kropp-typer och överlevare från koncentrationslägren jag vänder mig till (även om de så klart förtjänar all beundran). Det som verkligen får mig att le mot främlingar på stan när jag kommer cyklandes är alla fullständigt onödiga saker människor gör bara för att det är kul.

Som när en grupp människor bestämmer sig för att frysa tiden på centralstationen i New York:

Eller när en tjej börjar ta ett artsy foto av sin frukost varje morgon samt förse den med ett soundtrack:

(Inse vilken prestationsångest den här tjejen måste ha när hon går till Hemköp. Vi andra grymtar som bäst "god morgon" till våra kollektivare när vi stiger upp. Hon arrar värsta stillebenet före frukost. Imponerande).

Eller när man fyller en hemsida till brädden med fullständigt bedårande hemska familjeporträtt:


Eller den numera insomnade plats där mer eller mindre kända människor fulphotoshoppas in i helt nya sammanhang som rimmar med deras namn:


Eller när de pretentiösa individer vi älskar att hata fotograferas i sina överdesignade miljondollarshem och hånas medelst fnissiga oneliners:

Somliga kanske tycker att det är tragiskt. Jag tycker att det är fantastiskt. Att jobba stehårt för ett viktigt syfte är väl ingen konst. Att lägga ner hundratals timmar på något som på intet vis kan kopplas till överlevnad, det är vad som skiljer oss från djuren.

6 kommentarer:

Bushdave sa...

ja minsann! Och jag tror faktiskt att du har kommit bra nära definitionen av kultur...

Matilda sa...

Alltså det här kan ha varit det bästa att vakna till.
Jag blev jätteglad av det här inlägget :D

Gro sa...

bd>> haha, faktiskt! roligt med tanke på att vi i mitt gamla kollektiv hade oändliga diskussioner om vad kultur är för något... nu vet jag!

matilda>> precis så ska det vara :)

aswedishgal sa...

Jag handlar faktiskt på ICA.

//Vänliga hälsningar Carvaggio

Gro sa...

åh! du fina frukost-tjej här i mitt kommentarsfält, vilken ära! :D

aswedishgal sa...

Hahaha! Fan vad jag garvade när jag läste ditt inlägg. :)