tisdag, mars 15, 2011

it's hard to stay mad, when there's so much beauty

Jag må vara en invecklad person, men när det kommer till film finns det ganska enkla, eller åtminstone generella, recept som får mig på fall. Jag tycker om filmer som utnyttjar sitt medium, till exempel att de gör det mesta av det visuella eller att det handlar om saker som kanske inte kan hända i verkligheten. Jag gillar också när de är lite högstämda och roliga på samma gång. Om det dessutom förekommer ett trevligt fordon, som flakmopeder och fina tåg, så är jag såld. Och så måste de vara snygga eller vackra eller både och.

Således är faktiskt inte ett dugg svårt för mig att lista de fem filmer som jag tycker allra mest om i hela världen. Det är de filmer som är kärnan i alla mina frågor och samtidigt deras svar. De är mitt språk. De är min hjärna i 35 millimeters 2D. De är de här.

5. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Den här titeln, hämtad från en dikt av Alexander Pope, är så ljuvlig att det egentligen inte hade spelat någon roll om filmen inte var bra. Men det är den så klart! Jag älskar det mesta som Kate Winslet är med i. Denna plats kunde nästan ha stulits av såväl Titanic, The Reader och Revolutionary Road. Men bara nästan.

4. Juno
Med ett soundtrack som följde mig under en hel magisk vår och den smartaste och roligaste dialog en amerikansk film någonsin presterat är Juno som film långt mycket större än dess egentligen ganska simpla historia om en 16-årig tjej som råkar bli gravid med en kompis.


3. Darjeeling Limited
Inleds med den genialiska tillhörande kortfilmen Hotel Chevalier och sen blir det bara bättre. Kompade av The Kinks reser tre motvilliga bröder genom ett Indien i technicolor, pimpat med förtjusande detaljer som dödskallemärkta ormlådor och närmast antikt Louis Vuitton-bagage. Innehåller filmvärldens bästa scen, där Adrien Brody med sina spindellika ben springer om Bill Murray och kastar sig upp i den bakre änden på ett avgående tåg, varpå han i slow motion fäller upp solglasögonen för att betrakta förloraren som står kvar på perrongen.

4. Amelie från Montmarte
Om jag bara fick se en enda film i mitt liv skulle jag välja den här. Om jag bara fick göra en enda sak i mitt liv skulle det vara att se den här filmen.



5. American Beauty
Det här klippet, som är filmens slutscen, sammanfattar allt mänskligheten behöver veta. American Beauty är en rolig film också, och hemskt sorglig, men mest är den så väldigt, väldigt klok.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar att listan bara tar sig till 3 och därefter regregerar tillbaka till 5. Det är fint. Och lite kul.

Gro sa...

Haha, najs! Det skulle inte vara så. nu måste jag nästan ha kvar det. Fast då pajjar jag min retoriska poäng med att jag har lätt att lista mina fem favoritfilmer...

För övrigt tyckler jag det är relevant med just begreppet "favoritfilmer" och inte "bästa filmer". Det finns en skillnad, och den senare ger mig bara prestationsångest.

bushdave sa...

tack för tipsen. jag har bara sett en av fem.

Gro sa...

åh du har så mycket ljuvligheter framför dig!