fredag, juli 22, 2011

helt nya Att Göra-listor

- lyssna igenom varenda en av mina föräldrars LP-skivor och ordna dem alfabetiskt
- läsa Sara Lidman
- döda mördarsniglar
- koka kaffe och titta på Akutellt prick klockan nio

Jag känner mig som en romankaraktär här ute. Hur skulle jag kunna göra annat, där jag tar på mig mina cowboy-boots och störtkrukehjälmen och åker in till köpingen på vespan för att handla? Hukar mellan hyllorna, tänker att de måste undra vem jag är. Jag pratar inte som de, och kassapersonalen har bytts ut mot nittiotaliser istället för mina jämnåriga bekanta som brukade stå där.

En mystisk främling. Ensam. Jag mumlar för mig själv. Stövlar runt i skog och trädgård. För privata krig mot snår, sniglar och mina egna dagdrivna tankar. Eldar stearinljus och låter sommarnätters smärtsamma doftfyrverkerier explodera i lungorna. Gardinerna fladdrar. Skivspelaren knastrar. Rödvinet skälver i glaset.

Snart! Snart kommer oförklarliga brott ske. Snart slår en avgörande insikt ned som en blixt i min hjärna. Snart knackar någon på min dörr. För det här är bara inledningen.

3 kommentarer:

bushdave sa...

Som vanligt bäst.

Tove Solbeckar sa...

Sara Lidman! Hoppas du tycker om henne lika mycket som jag gör.

Gro sa...

det gör jag! älskar! måste ta tag i henne i bokcirkeln så att jag får DISKUTERA