måndag, februari 11, 2008

Slentrianmässig symbolik


Ingen förespråkar användandet av bilder och lättförståeliga symboler så mycket som en användbarhetsälskande kognitionsvetare som jag. Men då skall det vara genomtänkt och välplacerat, för att underlätta våra kognitiva beräkningar. I andra fall kan det lätt bli lite...fel.

Att "jag dig" är ekvivalent med en kärleksförklaring är knappeligen särskilt omtvistat. Hjärtat är så starkt förknippat med konceptet kärlek att man inte ens skulle komma på tanken att vara förvirrad över symboliken. Men man kan naturligtvis älska annat än människor också, vilket Milton Glaser tog fasta på när han skapade den numera legendariska postmodernistiska loggan för reklamkampanjen för världens huvudstad, "I NY". Direkt plagierat men något snitsigare är förstås det svenska varianten "I Hjo", där även vår mest bespottade humorform, ordvitsen, blivit implementerad.

Hjärtat slits inte ut så lätt, och är säkerligen en av våra mest använda symboler. Lite fel blev det för några år sedan, när företaget Locum i en julkampanj valde att helt sonika byta ut o:et mot ett hjärta, för att övertyga om sin välvilja. Men resultatet, "lcum", förknippades snarare med synd och befläckelse än med godhet... Hysteriskt roligt visserligen, och all publicitet är god publicitet, sägs det ju.

För ett par år sedan började Posten använda sig av mer eller mindre begripliga rebusar, genom att byta ut valda delar av sina reklamtexter mot symboler. Lite roligt, men ofta på gränsen till förvirrande och ibland mest tröttsamt. Sen hakade Sony Ericsson på trenden, och då började det bli obegripligt på allvar. Deras lilla bollformade logga fick plötsligt gestalta ett verb i samtliga av deras reklamkampanjer, men vad detta verb skulle vara är åtminstone för mig höljt i dunkel. I Ericsson big ideas? I Ericsson the beats? Jaja, det är säkert underförstått och subtilt och inte så noga, för att inte tala om hur stilrent och trendigt det är, men i slutändan skapar det mest bryderier. När vi ser text vill vi ju automatiskt läsa den, det går inte att låta bli. Och då skapar en till ord oöversättbar liten logga stora kognitiva motstridningar i våra konservativa hjärnor, helt enkelt.

Men det värsta hittills är de skyltar och affischer som möblerat halva stan såhär i fettisdagstider. Här känner jag att företaget bakom inte tänkt till så mycket alls, utan mest slagit ihop det bästa av det mesta i reklamsymbolikens värld. Och vad är resultatet? Det är I
U all over, fast översatt och med en semla insatt i hjärtats plats. En semla! Vad menar dom?

"Jag semlar dig". Jaha. Det låter starkt besläktat med det kanske något dialektala mula, och man ser framför sig hur någon liksom smyger upp bakom en annans rygg och bam! trycker upp semlan i ansiktet på vederbörande med skruvande rörelser så grädden smetas ut över hela ansiktet... En fantastisk syn! Men kanske inte ett lika myspys-gulligt meddelande som det de tänkt sända ut.

Således: tänk till eller håll er borta från illustrerade metaforer, lyder mitt råd. Helt gratis!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har visserligen inte sett semmelkampanjen, men kan det inte vara ett tagande av saken ett steg längre? Att man ska komma på, genom att tänka dit hjärtat, att man faktiskt älskar semlor?

Att semla NY låter annars ganska mysigt.

Sally sa...

jerk >>> men varför är "U"/Du med isf? Om det hade stått "I"/Jag och sen semla-hjärta-symbolen så hade jag varit med. Men nu för förvirringen, om inte total, så åtminstonde stor..

Julia sa...

Haha, du snodde mitt bloggämne. Vi har också grubblat på det här i Uppsala:)

Tobbe Arnesson sa...

Du skulle se hur logiska symbolerna i Sony Ericssons numer förlegade paradtelefon P990i är... Deras reklam framstår som självförklarande vid en jämförelse.

Slå en kik på den här bilden, notera symbolerna i nedre vänstra hörnet. En av dem betyder inställningar och en program. Jag tror det är den med tre blå fyrkanter och en gul som är program medan de tre blå bollarna och en röd är inställningar...

Att smeta semlor i ansiktet på folk verkar då bättre än att äta dem. ;)

Gro sa...

tobbe>> Haha, sweet! Mycket okoggigt, som vi skulle uttrycka saken.

Tobbe Arnesson sa...

SE har massor med logiska luckor i sina telefoner, som att tecknet @ sitter på olika tangenter beroende på vilka fält man försöker fylla i...

Förvånande att ett världsledande företag på konsumentprodukter gör sådana missar, men de har säkert lagt ned massor med pengar på att forska fram de där bollarna och fyrkanterna.

Machmot sa...

Är själv lite fäst vid dessa blajsymboler:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article433841.ab

Vet att någon tog upp detta som ett exempel på en dålig kognitiv artefakt förra hösten. Läs också den tillhörande artikeln där förvirrade McDonaldsbesökare intervjuas i frågan...