tisdag, februari 15, 2011

alla heter Glenn i Göteborg

Jag har länge haft en teori om att man direkt kan avgöra om en stadsdel ligger i Göteborg, endast med ledning av dess namn, oavsett hur oinsatt man är i den lokala geografin. Lyssna bara! Olskroken. Majorna. Masthugget. Kortedala. Angered. Orden smakar lika mycket Sveriges andra stad som stekt sill, 00-talspop och vårens första kaffe i Haga tillsammans.

För att bekräfta min tes gjorde jag nyss ett mycket vetenskapligt test på min kollektivkamrat Erik, en glad värmlänning vars sammantagna geografiska Göteborgs-erfarenhet begränsar sig till några Lisebergsbesök och en okoncentrerad Paddan-färd under en klassresa i mellanstadiet (vilken sedemera ledde till en på en restaurang förlorad jacka, ett fortfarande emotionellt smärtsamt minne).

Hur som helst, efter att inte på något sätt informerat försökspersonen om anonymitet i framtida publikationer, läste jag i blandad ordning upp femton inte särskilt slumpvis utvalda namn på stadsdelar i respektive Göteborg, Uppsala och Malmö. Efter varje namn fick informanten ange vilken stad han trodde det hörde hemma i.

Resultatet var nedslående. Malmönamnen tycktes vara mest typiska, då respondenten prickade rätt på 3/5 av dessa. Vad gäller Göteborg och Uppsala verkade de utvalda namnen däremot framkalla bilder av motsatt stad; tre av göteborgsnamnen ansågs av min försöksperson härstamma från Uppsala och vice versa.

Jag skyller min krossade hypotes på en mängd närvarande störvariabler och låg ekologisk validitet. I refuse to kill my darling. Jag menar, kan något egentligen bli mer platstypiskt än Hisingen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varifrån i Värmland härstammar gossen? Detta kan vara direkt avgörande utifrån reliabilitet och validitet!
Moster L

Unknown sa...

jag röstar för replikerbarhet. En enda respondent kan inte ge ett resultat som representerar 100&ig validitet!
(jag försöker integrera mig med mina C-uppsatstermer...så gott jag kan)

Gro sa...

Haha, han kommer från Degerfors! Bara precid över gränsen till att vara värmlänning alltså...

Bra jobbat Katta, fin vetenskaplig kritik där :)

Anonym sa...

Degerfors, det förklarar så gott som allt...Gossen är snarare närking än värmlänning. Bias Gro, kulturellt bias! Du måste vara mer noggrann med urval och avgränsningar!
Moster L