onsdag, april 27, 2011

I felt free and I felt lonely and I felt scared

Det här med göra slut-låtar. Ni har fått det om bakfoten. Ni tror att det handlar om att ligga på sängen och och försmått snyfta till nåt Mariah Carey-wailande eller att bli för full och dansa med sina tjejkompisar till "I will Survive". Och det är klart, den verkligt slutgjorde kan naturligtvis lyssna på vilken sentimental smörja som helst och tycka att det är precis så det är, men denne är ju väsentligt försvagad och bortom all pålitlig bedömningsförmåga.

En bra göra slut-låt, däremot, är inget koncept, inget halvfabrikat, inget jävla franchise med monopol på krossade hjärtan. Och den handlar inte alls alltid om att vara i underläge. En bra break-up song ska få den som lever i ett perfekt förhållande att vilja göra slut bara för att kunna sjunga med i låtarna, och alla Kungsholmens singlar att vilja ha någon bara för att kunna bli dumpade. De ska vara härligt segervissa som "Bad Cover Version", eller fulgråtiga som "Kärlek är ett brev skickat tusen gånger" eller britpopförbannat dansanta som "Post Break-Up Sex", eller nu-skär-jag-handlederna-av-mig-mässiga som "I Know it's Over".

En riktigt bra göra slut-låt är alltid bättre än en vanlig kärlekssång, för den rymmer alla känslor hela vägen. Varsågoda, månadens Spotify-lista:



9 kommentarer:

Måsen sa...

Jag ska inte vara orolig va?

/David

Gro sa...

Nej :D Själva poängen med inlägget är ju att det här är bästa musiken oavsett vad som faktiskt pågår i ens verkliga kärlekliv...

Anonym sa...

Fin spellista, men du glömde ju titelspåret:

http://open.spotify.com/track/1Qks7wY5GDEHtUOq7ciSy4

Sen är det här två klassiker på temat:

http://open.spotify.com/track/6BmJyZ9KkXRPNJLyKzArqa

http://open.spotify.com/track/24psLlOv7yRgaXtIlE5XlZ

Gro sa...

Har inte hört Undertones-låten förut, men det var riktigt bra så den åker in på listan den med! (Om du kikar noga ser du förresten att det redan finns ett titelspår till listan, fast ett annat, längst ner)

De andra två länkarna kan jag inte öppna, crai. Nu blir jag ju jättenyfiken!

Unknown sa...

Skumt, länkarna funkar för mig.. Låtarna är i alla fall 96 tears med ? and the mysterians och you're gonna miss me med 13th Floor Elevators.

Klassiska sextiotalsrökare

A. sa...

Utmärkt, må jag säga. Men två Pulp-låtar känns i minsta laget, särskilt eftersom jag såsom en part i ett distansförhållande snarare tycker att TV Movie handlar om den besvärligaste sidan av detta. Jag skulle nog dra till med Roadkill och den långt tidigare I Want You.

I övrigt skulle jag föreslå Traffic - Feelin Alright och The Moody Blues - Go Now.

A. sa...

...och för all del The Cure - Boys Don't Cry samt Bryan Ferry - Smoke Gets In Your Eyes. Tack för mig.

Tove Solbeckar sa...

Jag håller helt med om Kärlek är ett brev! Aj aj aj!

Johannes sa...

http://www.youtube.com/watch?v=z6WSLG5r-wE

Apropå sånger om separation så, är detta en av mina absoluta favoriter. Texten är så ;3 Lyssna gärna.