onsdag, februari 29, 2012

the one

Den här sju centimeter höga skapelsen fick jag för tre jular sedan i London, och sedan dess har jag använt den nästan jämt. Jag gillar ju små saker, så överallt har den fått följa med. Otaliga festkvällar framför spegeln i vårt fallfärdiga hus i Kanada. Bondetidiga mornar på farmen i Alabama. Bara ibland när jag jobbade på Hostel in the Forest, för där förstärktes alla syntetiska lukter så himla mycket, eftersom vi var i skogen hela tiden och bara använde Dr Bronner's Magic 18-in-1 Soap (ja, den var superekologisk och kunde användas till allt från hårtvätt till tandkräm och insektsmedel). Och hela vägen, på bussar, stigar och 4000 meter, från södra Argentina till Ecuador låg hon i min väska.

Sötsalt sommar i Norrland. I badrummet i Brooklyn där jättekackerlackan bodde. I Landskrona där den hittade en syskonflaska som var likadan fast mycket större. Jämt, jämt, jämt i Linköping såklart. Jag tänker att hon borde lukta mindre och mindre som CK One och mer och mer som livet och äventyret. Och trolleri. Vi har ju hängt nästan varje dag i över två år, jag och den lilla. Ändå är en tredjedel av henne kvar.

Inga kommentarer: