fredag, september 23, 2011

den 25:e smäller det, eller inte

Tanke 1: jag har fått riktig LÖN för första gången i mitt liv! Hur ska jag ens kunna göra av med så här mycket pengar? Woho! Jag kommer kunna spara undan 10 000:- i månaden utan att ens försöka!

Tanke 2: Även om jag sparar undan 10 000:- i månaden kommer det dröja fucking FEMTON ÅR innan jag har råd med en etta i Stockholm.

Tanke 3: ...och jag är så trött efter att ha jobbat en vecka att jag inte orkar hitta på något kul ikväll att spendera mina pengar på. Eller har några kompisar att göra det med.

Vuxenlivet. Så jävla sorgligt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så här är det: Trötthet är relativt.
Med det menar jag att du nu känner dig trött och inte orkar göra något eller spendera dina pengar på skoj. Gör det ändå! För att om du nu fortsätter på stigen in i vuxenlivet kommer du: 1-växa ikapp dina inkomster=mindre sparat, 2-ta med jobb hem och ALDRIG vara ledig, 3-flytta ihop, skaffa villa, Volvo(Eco-version), vovve(ja, eller ankor), barn.
DÅ, min kära kusin, kommer du vara trött, ha mindre cash över OCH ingen tid till spontanmiddagar, bowling, fallskärmshopp m.m.
Å andra sidan kan du vänta tills ungarna flyttat ut. Då kommer tiden tillbaka, in-flow ökat och out-flow minskat. Dessutom minskar visst sömnbehovet hos vissa åldringar.
Så glöm tröttheten, öka spontaniteten, gläds åt din ungdom och kom över en helg till ön vetja.

Kram från jourande kusin vars senaste familjemedlem gillar att drop-kicka sin fader i ansiktet upprepat sådär vid 02:00-tiden sedan en vecka tillbaka.

Bushdave sa...

Tröttheten kommer för att du är ny på jobbet. Dyra vanor skaffar man enkelt :-)

Bushdave sa...

Vad är det för jobb du har börjat på?

Gro sa...

Kusin, tack för himla kloka ord! Det kändes faktiskt mycket bättre när jag läst vad du skrivit. Perspektiv etc. Och ja, jag vill komma till ön snart! Vore bra för min Gotlands-bild att inte bara se sommarcharmiga Visby tror jag :) Stormar det mycket på hösten på Gotland förresten? Jag gillar stormar nämligen.

Anonym sa...

Well, forgive my bitter ramblings, but nuggets of truth sometimes comes out of it.
Have we got storms for you?! Some amateur historians thinks the Visby wall was built as a shelter from the wind. In that case, it didn't work. BUT, Visby is ideal for walks in knitted sweaters and coffee in cosy cafées in November.
Welcome. Always.

Hugs from your "today we write in english"-Cousin.