måndag, september 12, 2011

lemonad

Bara ett stenkast från min port här på Storgatan har det nyligen öppnat en heminredningsaffär vid namn Lemon Tree. Inredningsaffärer finns det fler av i den här stan än vad det finns bokstäver i ordet k-o-n-s-u-m-t-i-o-n-s-s-a-m-h-ä-l-l-e-t, men det som är speciellt med just den här butiken är att prylarna som finns till försäljning både är otroligt tacky och fasligt dyra. Vad sägs till exempel om en rundad glasstövel, i naturlig dränga-storlek, att dricka öl ur, för 599 kronor? Eller en keramikcitron i en mattprickig gulgrön nyans (som får pjäsen att se lätt mögelangripen ut) för den nätta summan av 1749 riksdaler? Jag blir alltid lite nedstämd när jag går förbi.

Varje natt innan jag ska sova måste jag väva fram en dagdröm att somna till. Det går inte annars. Ibland, när man befinner sig mitt emmallan sova och vaka kan fantasierna gå lite överstyr. Igår natt började min semihallucination uppe på krönet vid Borggården. Iklädd rutig skjorta och Odal-keps susade jag på Västanvinden hela Storgatan ner, med en kofot käckt slängd över axeln. Jag tvärbromsade utanför Lemon Tree, stegade resolut in och började vänligt men bestämt, metodiskt men entusiastiskt, medelst nämnda tillhygge pulvrisera de belamrade butikshyllornas innehåll.

Men istället för yrande porslinsskärvor bildade förstöreslen stora högar med mull, ur vilken slingrande citronträd började växa. De krossade fönstren och sträckte sig långt ut på gatan. Folket jublade, beundrade solljuset som spelade i de mörkgröna bladen, och plockade sina väskor fulla av mogna, sötsura frukter. Och ingen kom ens på tanken att köpa ett set av det tjocka, veckade porslinet "Gerbera", som finns i alla regnbågens färger och tål både diskmaskin och micro.

Kära Kamratposten, är jag normal?

3 kommentarer:

Johanna sa...

I natt drömde jag att jag var på mitt ex:s bröllop där alla, särskilt bruden, var jättetrevliga. (Du som känner till historien ser nog det absurda i det hela.) Efter det drabbades jag av minnesförlust och kom inte ihåg något alls av själva bröllopet eller festen efteråt men vaknade upp (i drömmen alltså) av att jag sprang någon form av halvmara fast i 40 cm snö och med osunt stora delar av "banan" täckta med isspäckat hav. Märkligt i sig men det märkligaste av allt var att jag utan problem lyckades springa flera mil i 400-meters elitfart. Jag som inte tränat regelbundet sen året efter studenten.

Vad gäller butiken (eller "boutiquen" som jag får lite känslan av att de vill kallas) måste jag gå dit någon dag och kolla in läget. Kanske kasta några glåpord över den där mögliga citronen också. Eller ställa upp ett stånd utanför deras fönster och sälja riktiga citroner för 500 kr/st och kalla det konst.

slug sa...

When life gives you lemons you paint that shit gold.

Gro sa...

Haha! Det är svårt att kasta glåpord över citronen, för den är så otroligt...påträngande. Jag glömde alltså skriva att den är i storleksordningen mellanstor hund/fåt, fast mer kompakt. Man vågar helt enkelt inte blänga riktigt helhjärtat på något som har samma massa som en själv.