onsdag, december 22, 2010

boys don't cry

DN.se skriver idag om en rapport från Brå (brottsförebyggande rådet) som utvärderar den miljard kronor som regeringen i en treårsplan avsatt för att minska mäns våld mot kvinnor i vårt land, genom att förbättra arbetet i berörda myndigheter och organisationer. 10 000 poliser har utbildats i att bemöta våldsutsatta kvinnor och 500 relaterade projekt på lokal nivå har startars.

Men våldet har inte minskat. Anmälningarna har tvärtom ökat.

Satsningen och dess metoder är naturligtvis välkommen, men det räcker inte. Att redan högutbildade kvinnor läser genuskunskap på universiteten räcker inte. Ingenting som regeringen kan göra räcker.

För vi har ett stort fucking jävla problem med manligheten i det här landet - precis som i alla andra länder - och vi måste få prata om det utan att hela den manliga befolkningen känner sig stött och försmådd. Nej, det är inte er män det är fel på; det är det ni formas till att bli, det ni tvingas in i, det formgjutna förtryck som riktas mot er från att ni ger upp ett första gälla primalskrik tills dess att ni snubblar ner i graven.

Mammor och pappor, systrar och bröder, dagisfröknar och lärare, chefer och fotbollstränare; alla måste ni sluta bekräfta hårdhet och förakt för svaghet och en miljon andra egenskaper som möjligen var gångbara på vikingatiden, hos pojkar och istället börja dana dem i empati och kommunikation.

Fram tills dess kommer en kvinna bli våldtagen var 15:e minut och brottsförebyggande rådet kommer tycka att det är ett framsteg att bara en fjärdedel av alla kvinnor inte vågar gå ut ensamma om kvällarna i sitt eget bostadsområde i Sverige 2010.

Starkt rekommenderad läsning på temat hittar du här


4 kommentarer:

Bushdave sa...

Jag önskar att jag kunde formulera mig lika bra som du, då kanske jag kunde få ner på pränt hur jag oroas av #prataomdet. Även om det enda sättet att faktiskt komma någonstans är att prata om det.

Sally sa...

apropå #prataomdet tyckte jag också att det här blogginlägget var välfunnet på temat http://apelsineld.blogspot.com/2010/12/grazonen-igen-prataomdet.html

Och gro! JA. Fyfan vad jag är trött på manlighet.

Bushdave sa...

Tack för länken Sally! Jag gillar analysen.

Och, ja, jag är också trött, men jag drar mig lite för att sänka ordet "manlighet". Det kanske snarare borde återerövras, lite som "bög". Man kanske kan destillera det onda ur manligheten, kalla det "grabbighet" och basha det istället.

Jag kan älska bra manlighet. Även när kvinnor förkroppsligar den! Fast, visst kunde väl ordet kanske likaväl skrotas till förmån för en uppsättning genusoberoende egenskaper.

Gro sa...

I och för sig så handlar väl #prataomdet snarare om att alla parter ska våga ha en sexuell kommunikation snarare om mäns våld mot kvinnor?

Och nag ahr absolut inget som helst emot ordet manlighet, det är dess innebörd för tillfället som ibland gör mig helt matt. Kanske är maskulinitet mer träffande, för jag parat om egenskaper som kan innehas av bägge könen.