onsdag, december 29, 2010

att ta tillbaka det som är vårt (på beställning av Anonym)

Enligt den ganska tvivelaktiga källan påstan.nu är de i västvärlden tre vanligaste nyårslöftena att 1) sluta röka 2) börja träna 3) sluta dricka alkohol. Knappast någon överraskning, va? Faktum är att det här med nyårslöften har blivit så idisslat att någon knappast längre ser på dem som de manifestationer jag antar att de någon gång i begynnelsen agerade som. Istället har de sedemera har de reducerats till skämt och det enda sätt på vilket man så småningom kunde yttra dem var med högsta gradens ironi. Numera är det inte ens kul med antilöften i stil med jag lovar att börja röka år 2011 och även de mest nihilistiska uttalanden som mitt löfte är att inte ha några nyårslöften framkallar snarare en gäspning hos din åhörare än en imponerad glimt i ögat över din nyskapande twist.

Nyårslöftet har helt enkelt blivit ett negativum. En icke-fråga, icke-händelse, icke-materia. Nyårlöftet är i bästa fall en antipartikel till det lilla korn som föregick big bang och fick universum att hända; ett svart hål som suger bort all kreativitet, spänning och framåtanda i världen. Men mer sannolikt är att dess natur är null och därmed påverkar världens gång än mindre än en fjärils vingslag.

Jag känner att om vi har, eller åtmintsone har en vilja att ha, någon som helst tro på mänskligheten och hennes potential till den minsta bedrift, behöver vi ta tillbaka nyårslöftet och återställa det till sina glansdagars kraft. För hur ska man någonsin kunna känna tillit till ett släkte som inte ens har förmåga eller vilja till minimal årlig självförbättring?

Personligen vet jag att livet är en tävling mot mig själv och mina medmänniskor och därför ser jag varje dag, aktivitet och slösurfsession som en härlig potentiell möjlighet till att bli lite bättre på någonting. Det leder också till att jag blir oproportionerligt förkrossad var gång jag misslyckas med omedelbar förbättring, men det är en annan historia.

Med mina höga ideal intakta ser jag hur som helst mig själv som högst lämpad till att vara andra människors personliga tränare, kostrådgivare, relationsbollplank, spirituella ledare och allmäna livscoach och därför har jag praktiskt nog förberett ett antal lämpliga nyårslöften, ifall du själv känner dig oinspirerad eller bara som resten av din generation är lite ovan gällande det här med comittment.

Under 2011 kan du till exempel lova att inte sluta röka, sluta dricka eller sluta träna, men kanske:

lyssna mer - när någon behöver prata behöver du i regel lyssna, snarare än att ge goda råd. Och tänk om folk faktiskt lyssnade på varandra i konflikter? Då kanske diskussioner skulle handla mer om att lösa tvisten än att vinna den.

öka världens osannolikhet - bara för att det helt enkelt blir roligare så. Fler hemliga brev, mystiska lappar, tecken i snön, skattjakter och krypton. Fler vita fläckar på kartan. Fler överraskningar, osannolikheter och onödigheter.

gråta mer - på 1700-talet var det fint att gråta och att vara känslosam. Jag tycker mest att det är skönt, underskattat och alltför otillåtet. Idag stjäl vår kultur vuxnas och pojkars tårar. När det i själva verket är ett sådant mirakelmedel, som en förälder som säger att det kommer ordna sig - plötsligt känns allting mycket bättre.

äta mindre kött - för att köttindustrin påverkar klimatet mer än hela den gigantiska transportsektorn. Det är inte svårare än så. Det är inte försvarbart att äta kött varje dag. Du behöver det inte.

unna mig mindre - överlag borde folk sluta inbilla sig att de behöver så mycket. I själva verket behöver man förvånansvärt lite för att må bra. Testa att säga nej till dig själv för omväxlings skull. Om du kan!

Eller vafan, lova vad som helst bara det är något, något som har intention och riktning och allvar, för hörrni, ironin hörde faktiskt hemma på 90-talet. Nu är det reclamation som gäller.

5 kommentarer:

bushdave sa...

Jag lästes nånstans att nyårslöften inte ska vara relativa. Hur vet man exempelvis när man motionerat "mer"? Det blir omöjligt att följa upp, omöjligt att känna sig nöjd.

Löftesexperiment tycker jag är kul. Man tar på sig något tufft beting, men under en begränsad tid, så får man se lite hur det är. Tidigare nyårslöften jag fullföljt på detta tema:

* Att under året inte köpa något bröd whatsoever. Allt måste bakas!
* Att inte köpa plastkassar

Mitt köttlöftestips: Testa att begränsa dig till vilt. Dels är det väldigt gott. Det höga priset kommer att ge köttet den högtidliga status som egentligen allt kött borde ha; du kommer inte att vara slentriankarnivor. Viltindustrin har mycket mindre problem med miljöbelastning och grymhet mot djur än övriga köttindustrin. So there.

Sally sa...

Jag brukar ha slagord att hålla sig till under kommande år. Gamla godingar är "kärleken är enkel", "spänning och romantik" och "äventyr, passion och självömkan". Sen får man se vad året och livet gör med en och ens slagord.

Oz sa...

Jag förstår verkligen inte grejen med nyårslöften. Om man inte har nog med disciplin eller viljan att sluta röka (eller äta mindre kött) i juni varför skulle man då ha det i slutet av december? Behöver du förändra ditt liv så gör det redan idag, men känner du att du inte behöver det så håll bara käften på nyår. Lova inte saker du inte kommer att hålla.

Gro sa...

Tja, ett nytt ar symboliserar en nystart och en ny chans. Sadana ritualer har funnits i alla civilisationer och jag tror inte att deras kraft skall underskattas.

Oz sa...

Skrev inte du precis ett inlägg om hur lite nyårslöften är värda? Uppenbarligen så är symboliken inte så kraftfull eftersom den inte kan få folk att ändra sig ens en gång om året. Jag tror mer att folk ser årsskiftet som en chans att glömma det gamla, inte en nystart. Hade folk sett det som en nystart så hade nyårslöftena varit värda mer än att dom håller januari ut. Självklart överdriver jag lite nu: vissa människor slutar faktiskt röka vid nyår. Det går inte att förneka. Men jag tror att dom människorna lika gärna kunnat sluta röka direkt. Är din vilja så svag att du behöver symboliken av det nya året för att få dig att sluta röka så kommer du att börja röka igen. Jag tror folk kan ändras till det bättre men man måste ändras för att man själv vill ändras. Varje månad är en ny chans, varje dag och timmer är en ny chans. Det är inte nya chanser folk saknar. Livet är skört: det gäller att ta tillvara på det.