måndag, januari 24, 2011

det nya 80-talet

Har ni tänkt på att det nu, 2011, plötsligen har blivit ett helt decennium mellan oss och 90-talet? Tio multitaskande, internetrevolutionerande, klimatoroliga, självutlämnande hipsterår ligger där i trygg förvissning om att inte bli verkligt dissekerade och överskådliga förrän de blivit åtminstone dubbelt så gamla, och våra nostalgiska blickar riktas istället mot det kanske inte så ljuva (nedskärningar, ironi, skumgummijackor...) slutet på förra millenniet.

Tack och lov så har ju nostalgi den utsökta kvaliteten att det inte spelar någon roll hur imperfektet faktiskt var på den tiden det var presens, det ter sig ändå om än inte skimrande och magiskt så åtminstone charmigt och behjärtansvärt så här i efterhand. Fast jag knappt var en medveten varelse första halvan av decenniet ifråga blir jag alldeles lycklig och hjärtnupen av tanken på Snake och Nokia 3310, glitter och Spice Girls, magtröjor och blöjskejtare, Expedition Robinson och Voxpop, Spray och Netscape Navigator. Min omgivning är precis likadan. Jag spår således en fet 90-talsrevival comin' up, mot bättre vetande.

Äntligen!

Gör er redo för vågen genom att lyssna på 90-talets mest populära låtar på Tracks-listan, som Harry sammanställde en sedemera euforisk familjefrukost när vi på en väns inrådan satte på radion mitt i sagda special och världen faktiskt blev flera nyanser bättre.

3 kommentarer:

Anonym sa...

90talsrevival i form av avvecklad välfärd och växande rasism som följder av en ekonomisk kris?

Gro sa...

eh, jag kan ju inte förneka relevansen i vad du säger, fast det var ju inte riktigt så jag tänkte mig det... rasism och avvecklad välfärd i sverige tror jag dock har mer med den idividualistiska trenden än med ekonomiska kriser att göra. pengar har vi ju faktiskt en hel massa av när man tänker efter.

Nick sa...

Läste i dagstidningen att galoscher, skyddande gummiöverdrag till skor som var vanligt under 80- & 90-talet, har påbörjat sin återkomst och skall tydligen vara börja bli populära bland män i åldern 20-30.

Tyder på att du nog kan ha rätt och i så fall skall det bli intressant att se vad mer som kommer att grävas fram från denna svunna tid.