torsdag, januari 27, 2011

kärringstopp


Här sitter jag på mitt exjobb och granskar litteratur om akutsjukvård, sammansatta kognitiva system och kvalitativa forskningsmetoder. En av de större utmaningarna var boken "Traumatologi", som fick mig att äckelfascinerat bläddra och högljutt gny av obehag inför de utförliga bilderna på patienter som råkat ut för höghöjdsfall och bilolyckor.

Ibland kommer jag på mig själv med att, helt grundlöst och till hälften omedvetet, anta att mina jämnåriga killkompisar kör bättre bil än vad jag själv gör. Och jag blir en mer nervös förare när mina passagerare än män än när de är kvinnor, eftersom jag då har mer att bevisa. I Dalsland är det viktigt att inte köra som en kärring. För män är ju faktiskt mer intresserade av bilar och har ett bättre självförtroende, så de kör bättre än vad kvinnor gör. Eller?

Dagens Nyheter skriver idag om en omfattande svensk trafikundersökning, där man kommit fram till att män är signifikant överrepresenterade i olyckor. Hela 75% av förarna i det statistiska underlaget var av manligt kön. Förklarande teorier är en alltför aggressiv körstil och övertro på sin egen förmåga. Mitt syfte med att skriva det här är inte att någon ska behöva känna sig påhoppad. Jag är inte ute efter att bevisa, utan för att motbevisa, inte efter att generalisera, utan efter att avgeneralisera.

Kan vi en gång för alla komma överrens om att kvinnliga bilförare i regel inte är inkompetenta, livsfarliga, mesiga vägblockader? Och kan vi övertygas om det själva?

5 kommentarer:

A. sa...

Jag tycker det intressanta med det där är att påståendet att kvinnor skulle vara sämre bilförare oftast framkastas utan vidare förklaring, men att män skulle vara sämre bilförare åtföljs av en ansamling oprövade hypoteser om varför. Det är förvisso kanske inte så smickrande hypoteser, men man vill ändå veta varför de inte behövs när man hävdar att kvinnor är sämre bilförare.

Tove sa...

Jag blev lite chockad eftersom jag av någon underlig anledning fick upp första stycket med mindre stil, och därför tolkade det som någon slags bildtext: "Här sitter jag på mitt exjobb och granskar litteratur"... Det såg inte ut som det mest bekväma exjobb jag någonsin sett.

Parre sa...

Jag säger inte emot dig; kvinnor är generellt förmodligen minst lika goda bilförare som män. Men, den där undersökningen: Det är ju ganska många mer män som kör bil- då är det inte så konstigt att män också är så kraftigt överrepresenterade. Eller har de tänkt då det?

Gro sa...

Parre> god kritisk iaktagelseförmåga, men det har de kompenserat för. Män är ändå överrepresenterade. Vid olyckor där fotgängare omkommer är 90 procent av förarna män, till exempel.

Unknown sa...

exakt det här pratade vi om på statistikföreläsningen igår! känns som något alla talar om nu :) väldigt passande nyhet när man läser om kvantitativa metoder.